Thursday, May 07, 2009

Guru Yang Betul- Betul

Semoga semester ini tambah menyemarakkan semangatku untuk menjadi guru yang betul- betul. Masih tersemat pesanan Tuan Hj Suhaimi, pengetua SESMA sejurus sebelum kami menghabiskan jam terakhir di SESMA...
"Nanti, bila dah jadi guru, jadilah seorang guru yang amanah. Ajarlah pelajar- pelajar kita sebagaimana kita nak orang ajar anak kita"

Ringkas, namun cukup mengesankan aku. Sebagai manusia, kita sering terlupa tujuan sebenar bila dibebani dengan kerja yang banyak dan imbuhan yang seperti kita mahukan.

Seminggu di Taman Pertanian Indera Mahkota Pahang sangat- sangat menyeronokkan. Aku seperti terjun ke dalam lautan ilmu. Tidak hanya ilmu perguruan, bahkan rentetan pengalaman (walaupun sekejap)yang disusun atur sedemikian rupa, sangat- sangat menyedarkan aku bahawa seorang guru adalah permulaan lahirnya insan- insan besar. Seorang guru berupaya membentuk sesiapa sahaja (of course dengan izin Allah).

Fasi- fasi yang sangat baik, memahami dan selalu memberi tunjuk ajar, Ustaz Zaid, Ust. Wan Ismail, Ust. Akila, Ust. Aziz, dan beberapa orang lagi yang tak dapat aku ingat namanya buat masa sekarang ini, akan aku kenang sampai bila- bila InsyaAllah.
Budi baik kalian tak terbalas rasanya. Aku ingin menjadi seperti mereka, berjiwa besar dan bersemangat waja, bahkan selalu kaya dengan idea dan ilmu.

Pengalaman tidur di khemah, solowalk di dalam hutan berseorangan di waktu malam, memang melucukan. Ada yang menjerit, menangis dan tak mampu nak berjalan. Aku? Takut juga, tapi masih mampu mengawal perasaan bila di usik 'hantu-hantu' yang mengerikan di tengah hutan, pukul 2 pagi. Flyingfox cukup mendebarkan, dan sempat juga aku menjadi 'obor- obor' kerana ketakutan. Lucu bila mengenangkan.

Aku masih berharap, aku akan selalu berpeluang bersama orang- orang yang kaya ilmu dan pengalaman ini.

No comments: