Tuesday, October 07, 2008

Peristiwa Di Pagi 1 Syawal

Sedang saya enak melayan kantuk di bilik tidur rumah mertua (al maklumlah, malam sebelum raya saya dan suami berjaga hampir jam 2 pagi menyiapkan lauk kurma ayam dan rendang, serta acar timun), terdengar tangisan si anak sulong yang melengking kuat.

Saya terus bangkit dari tidur. Ah, sudah! Dalam kepala sudah berfikir yang bukan2. Apa kenanya si anak ni? Saya terus berlari ke arahnya. Sepupu2nya yang lain sudah mengerumuni. Saya panik. "Kenapa abang?" Dalam kantuk yang masih bersisa penglihatan saya agak kurang jelas. Dia masih menangis dengan esakan yang kuat. "Kenapa abang?" Dengan linangan air mata dan suara yang tenggelam timbul dalam tangisan dia berpaling ke arah saya."Umi..., abang takut lembu..." Terus menangis. "Lembu nak makan abang.." Sebaik saja mendengar suara manjanya, saya terus ketawa. Mak mertua yang tadinya panik turut ketawa. La, suspen sungguh. Ingatkan apanya.., rupanya takutkan lembu yang memang biasa melintas di depan rumah mertua saya!!

Sampai ke petang peristiwa itu di jadikan bahan jenaka oleh pak cik2nya. Hemmm, anakku.. Penakut rupanya..


6 Oktober 2008
6 Syawal 1429H

No comments: