Thursday, June 11, 2009

Macam- Macam

Macam- macam...

Dalam minggu- minggu yang telah lalu, ada cerita yang menggugat rasa, meresah jiwa melanda teman- temanku. Semua orang terkesan biarpun cerita itu hanya beberapa orang wataknya. Pohon ukhuwwah bergoyang, akarnya mula membusuk, bagai menanti rebah...

Ada mata- mata yang tak sedap memandang, bibir menuturkan kata- kata yang kurang enak didengar. Aku cuma mendengar di hujung- hujung telinga. Malas mengambil tahu sebenarnya, takut nanti aku beranggapan yang tidak benar pada orang yang benar.

Tapi...
Harus juga ambil tahu pada apa yang berlaku, kerana angin semakin kencang bertiup sedang aku tidak tahu dari arah mana.

Oh, kesian dia.. Allah mengujinya sedemikian rupa. Aku tidak tahu, andai aku di tempatnya atau aku yang diuji sebegitu, apakah aku akan masih bertahan.

Benar, itu perkara harus. Hukum dari langit telah menetapkan begitu. Tetapi, bukankah harus bersyarat? Seandainya syarat tidak terpenuhi, bukankah harus dihindari? Allah maha Adil, Dia tidak akan menganiayai seorangpun di kalangan hamba- hambaNya.. Terkadang kita yang tidak tahu apakah hikmah yang telah diatur di sebalik kejadian- kejadian yang berlaku, kerana itulah semacam ada perasaan tidak redha atas apa yang ditentukan.

Oh, berbicara semata memang enak.. Mata yang memandang juga tidak merasa sebagaimana beratnya bahu yang memikul.

Dia baik amat, seakan tidak terlihat mana- mana yang taqsir.. Namun, benarlah, mereka alah pada hawa andai tidak diringi iman. Jarang yang ada seperti Nabi Yusuf, sanggup dihumban ke penjara kerana tidak mahu menuruti Zulaikha.

Teringat kata- kata Dr. Ali Arif yang mengajar Fiqh Al- Qudha' sewaktu di UIA, sering sangat beliau mengulang firman Allah dalam Surah Yusuf mengingatkan pelajar lelaki tentang bahayanya pujuk rayu wanita...

"Innahu min kaidi kunna, Inna kaidakunna 'azhim..."
, maksudnya: Sesungguhnya ini ialah dari tipu daya kamu orang2 perempuan, sesungguhnya tipudaya kamu amatlah besar pengaruhnya

Apalagi boleh ku ungkapkan padanya melainkan sabar dan terus sabar?Kerana itulah kunci kekuatan untuk dia terus berdiri dan melihat langit yang masih lagi membiru, dan mentari selalu tersenyum untuknya..


Aku penuh yakin dan percaya dengan menyandarkan keyakinanku pada Allah, dia amat- amat menyayangimu, cuma tika itu, dia nanar dan tersasar...

Sahabatku,
Moga Allah mengurniakanmu hati seteguh wanita- wanita beriman, yakin dan percaya, bahawa dirimu akan selalu diberikan yang terbaik dari sisiNya.

1 comment:

sufi said...

semua itu ketentuan ilahi...andai si suami lemas dalam cinta buta, isteri perlu byk berdoa dan bersabar. semoga Allah melembut hati si suami untuk mengingati Allah dan ikut segala suruhan-Nya.aminnn!