Sunday, August 09, 2009

Seminggu Berlalu

Memilih sekolah yang agak berjauhan dari rumah untuk menjalani praktikal, aku jadi sedikit kalut setiap pagi. Rutin harianku turut berubah..

Jika sebelum ini jam 5 pagi mata ku sudah segar bugar, sudah membuat itu ini selepas beberapa minit mengadu padaNYA, kini aku harus memulakan segalanya lebih awal lagi.Ketika jarum pendek di angka 4 dan yang satu lagi di angka 6, aku perlu meninggalkan selimutku yang hangat dan nyaman. Bersiap dan melangsaikan kerja- kerja yang belum sempat selesai malamnya, terutamnya yang melibatkan lesson plan.

Hari pertama di sekolah, Alhamdulillah, kami diterima cukup baik. Walaupun dalam kalimah tarhib pengetua ada ingatan yang semacam amaran, agar kami tidak cuba menyuntik apa- apa anasir politik dalam P&P, aku dan Sufi cuba menerimanya dengan hati yang terbuka.Tahu dan cukup faham walaupun baru pertama kali bersua..

Guru- guru dan staff sokongan sekolah cukup baik, sangat membantu dan mesra. Aku senang di sini. Cuba untuk menyesuaikan diri dan setiap hari menyatakan senang, aku kira cukup membantu aku menghadapi suasana yang kadang kala membuatkan aku sedih dan terkilan.

Paling ketara,
Lain sekali rasanya menghadapi pelajar- pelajar ini...Entahlah.

Teringin sekali jadi muallim, mudarris, murabbi dan muaddib. Boleh ke? Kuat ke?
Ya Allah, bantulah... berikan kekuatan.

No comments: